Thursday, March 27, 2008

GENERASI MUDA PERTAHANKAN WARISAN

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0327&pub=Utusan_Malaysia&sec=Selatan&pg=ws_02.htm


MELAKA 26 Mac 2008 – Biarpun golongan muda di kalangan masyarakat Baba Nyonya dianggap sebagai sudah lupa diri dan tidak kenal asal usul, namun ada segelintir di kalangan mereka masih tetap mahu mempertahankan warisan tradisi nenek moyang kaum itu.

Bagi Danial Ang, 38, dia tidak janggal atau berkecil hati apabila dikategorikan sebagai kaum Cina tetapi bukan Cina oleh rakan-rakan seusianya.

Malah, katanya, dia bangga dilahirkan sebagai generasi baru yang mewarisi tradisi Baba Nyonya yang disifatkannya sangat unik dan menarik.

‘‘Anda tahu, datuk saya dari generasi Baba Nyonya (lebih 50 tahun lalu) dikenali sebagai Lee Chee Lin yang boleh berpuisi dan berpantun seloka hanya berpandukan kepada alam sekeliling, anda boleh beri dia pembuka pantun apa sahaja dan dia boleh menjawabnya secara serta-merta.

‘‘Tapi saya mesti akui, biarpun saya kini sebagai generasi ketujuhnya, tidak mampu berbuat demikian,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Apabila ditanya di mana silapnya sehingga dia ketinggalan menguasai ilmu tersebut, katanya, hidup yang semakin moden menyebabkan dia terlupa untuk menyambung warisan bernilai datuknya itu.

Sambil menunjukkan hasil nukilan datuknya yang dibukukan oleh Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) sebagai bahan rujukan, jelas kelihatan pada wajah Ang perasaan yang berbaur antara kecewa, gembira dan bangga.

‘‘Saya bangga kerana datuk mempunyai ketinggian ilmu berpantun sehingga hasil kerjanya yang hampir sedekad ini dijadikan bahan kajian rujukan pakar akademik dan pelajar universiti. Saya rasa tidak ada orang Melayu yang dapat menandingi kepakaran beliau (datuk),” katanya.

Ang yang bertugas sebagai pengurus di sebuah bank kewangan di Bandar Hilir di sini, berkata, kesan budaya dan pengaruh Barat khususnya dalam bidang muzik telah membuatkan golongan muda kaum itu menyisihkan budaya tradisi Baba Nyonya yang dianggap sebagai kolot serta ketinggalan zaman.

‘‘Anda boleh lihat sendiri berapa kerat sahaja orang muda yang datang untuk memeriahkan program komuniti Baba Nyonya yang diadakan pada setiap minggu di rumah persatuan di Kota Laksamana.

‘‘Jika ada pun, cuma saya dan beberapa rakan yang sebaya, boleh dikira dengan jari jumlah yang datang, bilangannya tidak akan mencecah lima orang pun,” katanya.

Namun kata Ang, dia tidak akan berputus asa dan bertekad memastikan anak -anaknya mewarisi tradisi Baba Nyonya biarpun masih terdapat di kalangan masyarakat melihat kaum peranakan Baba Nyonya sebagai golongan yang pelik.

‘‘Setiap minggu, saya tidak akan lupa menemani bapa untuk bermesyuarat dan membantu menggerakkan program dan kegiatan masyarakat Baba Nyonya. Tumpuannya ialah untuk menarik minat generasi muda peranakan menyertai aktiviti ini bagi memastikan mereka dapat menyambung warisan tradisi mereka sampai bila-bila,” katanya.

Bagi Thomas Tan, 43, pegangan tradisi lama kaum itu dianggap ketinggalan zaman dan tidak sesuai dengan keperluan generasi muda kaum peranakan zaman ini.

Katanya, kaum Nyonya, misalnya, tidak lagi mengenakan kain sarung yang diikat halus pada pinggang seperti yang dipraktikkan generasi terdahulu sebaliknya Nyonya moden hari ini gemar mengenakan kain sarung yang diubah suai menjadi moden.

‘‘Generasi hari ini tidak dapat menerima tradisi lama tinggalan nenek moyang mereka. Senario ini berlaku kepada semua kaum,” katanya.

Dalam pada itu Robert Lee, 65, adalah generasi ketujuh Baba dan Nyonya di Melaka yang masih menyimpan koleksi pantun ciptaan nenek moyangnya.

‘‘Pantun ini amat menarik kerana ia dikarang dalam bahasa Melayu lama,’’ katanya.

Wednesday, March 26, 2008

KEUNIKAN BUDAYA BABA DAN NYONYA

MUKADIMAH

MASYARAKAT peranakan Baba dan Nyonya merupakan kumpulan komuniti yang tinggal di negeri Melaka.

Mereka merupakan masyarakat unik kerana kumpulan ini adalah sebahagian dari kaum Cina tetapi mengamalkan adat resam dan budaya campuran Cina-Melayu.

Masyarakat ini dikatakan telah wujud sejak lebih 600 tahun lalu iaitu ketika zaman kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka apabila mereka datang untuk berdagang di bumi ini dan kemudiannya berkahwin dengan masyarakat Melayu.

Zaman terus berlalu, jumlah masyarakat Baba Nyonya kini semakin berkurangan. Lebih ironik apabila generasi muda yang sepatutnya menjadi pewaris kini kebanyakannya semakin meninggalkan adat resam dan budaya tinggalan nenek moyang mereka.

Wartawan Utusan Malaysia, NORIZAN ABDUL MUHID dan jurugambar ABDUL RAZAK LATIF baru-baru ini telah mendekati kumpulan minoriti Baba Nyonya yang ada di Melaka untuk mengetahui sejauh mana adat resam dan budaya masyarakat itu dapat dipertahankan. Ikuti laporan khas tersebut.

MELAKA 26 Mac 2008 – Kaum peranakan Baba Nyonya sudah wujud di negeri ini sejak 600 tahun lalu dan negeri Melaka merupakan satu-satunya negeri di Malaysia yang merupakan kolonis terbesar masyarakat unik ini bertapak.

Kini bilangan mereka mencecah lebih 600 orang di Melaka, belum lagi dikira bilangan mereka yang berhijrah ke negeri lain khususnya ke Pulau Pinang dan Singapura.

Kumpulan kaum minoriti ini menggelarkan diri mereka sebagai Baba Nyonya atau peranakan kerana memiliki dua budaya warisan tradisi Cina yang pada masa sama mengamalkan ciri-ciri kehidupan masyarakat Melayu.

Ia berpunca pada zaman sebelum Kesultanan Melayu Melaka menerusi perkahwinan campur yang berlaku di antara pedagang Cina yang datang berniaga ke Tanah Melayu pada waktu itu yang kemudiannya jatuh cinta dan akhirnya mengahwini wanita Melayu.

Sebab itu, kaum peranakan Baba Nyonya ini mempunyai persamaan dengan kaum Melayu terutama dari segi bahasa, makanan dan budaya.

Bagaimanapun, dari segi anutan, kebanyakanya mereka masih mengekalkan agama Buddha namun ramai di antara mereka yang memilih agama lain seperti Islam dan Kristian.

Cara masakan Baba Nyonya juga dipengaruhi resipi orang Melayu sehingga sudah menjadi kebiasaan, kaum ini menggunakan tangan ketika menjamah hidangan seperti amalan masyarakat Melayu.

Generasi Nyonya (perempuan) yang terdahulu sehingga kini masih memakai pakaian kebaya dan kain sarung seperti masyarakat Melayu yang dikenali sebagai kebaya nyonya.

Namun, kehidupan dan pemikiran kaum Baba Nyonya ini masih mengekalkan unsur-unsur masyarakat Cina biarpun mereka telah lama terpisah dari komuniti nenek moyang mereka di China.

Keadaan ini jelas digambarkan menerusi sistem kekeluargaan dan agama yang masihmereka amalkan, kecuali tocang yang dianggap sebagai lambang pengabdian kepada kerajaan Manchu (zaman sebelum penghijrahan ke Tanah Melayu).

Bagaimanapun, zaman semakin berubah, amalan dan budaya sosial yang diamalkan masyarakat Baba Nyonya semakin disisihkan oleh generasi baru kaum itu.

Kebimbangan itu dilahirkan Presiden Persatuan Peranan Melaka, Phua Jin Hock, yang mengakui generasi barunya seperti malu dengan identiti Baba Nyonya yang diwarisi daripada nenek moyang mereka yang terdahulu.

Jin Hock, 61, berkata, golongan itu semakin tenggelam dibuai arus kemodenan muzik pop, peralatan canggih muzik, I-pod dan Internet yang diserapkan dengan budaya Barat.

‘‘Malah, boleh dikatakan, 90 peratus daripada 450 orang kaum Peranakan yang menyertai Persatuan Peranakan Baba Nyonya yang ada pada hari ini terdiri daripada orang-orang lama.

‘‘Hanya segelintir daripada generasi baba lama yang menyertai persatuan ini turut disertai oleh anak-anak mereka yang kebanyakannya berusia dalam lingkungan 30-an,” katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui baru-baru ini.

Menurut Kenny Chan, 58, sukar untuk melihat anak-anak perempuan dan wanita dewasa di kalangan kaum itu mengenakan pakaian baju kebaya yang mengikut tradisi asal nenek moyang mereka kerana kebanyakan mereka lebih gemar memakai pakaian moden.

‘‘Dulu ketika muda, saya sering dikutuk oleh kaum Cina kerana tidak pandai berbahasa Cina pada hal saya berketurunan Cina, dan sepanjang usia remaja, bila orang tanya identiti saya, saya hanya mendiamkan diri kerana malu.

‘‘Rasanya saya faham mengapa generasi baru hari ini berperangai sedemikian, tetapi sebenarnya, kaum peranakan Baba Nyonya sangat unik, dan apa yang kami ada, tidak ada pada kaum-kaum lain di mana-mana negara pun,” katanya.

David Tan, 67, pesara kerajaan, berkata, mana-mana kaum lain tetap mengalami krisis yang sama seperti yang dialami peranakan Baba Nyonya sekarang.

‘‘Sebab itu kita melalui kegiatan berpersatuan sedang giat menjalankan program mendekati golongan muda untuk terus kekal mengamalkan adat budaya Baba Nyonya sehingga mereka dapat mewariskan kepada anak-anak mereka kelak,” katanya.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0327&pub=Utusan_Malaysia&sec=Selatan&pg=ws_01.htm

AMAL ADAT RESAM CINA-MELAYU

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0327&pub=Utusan_Malaysia&sec=Selatan&pg=ws_05.htm

MELAKA 26 Mac 2008 – Masyarakat peranakan Baba Nyonya merupakan salah satu kumpulan minoriti yang mempunyai keunikan tersendiri yang tinggal di negeri ini.

Masyarakat yang juga salah satu kaum Cina ini mengamalkan adat resam dan budaya campuran Cina-Melayu.

Mereka fasih berbahasa Melayu, berpakaian kebaya, kain sarung, boleh berdondang sayang dan berseloka dengan sempurna.

Kaum minoriti Baba Nyonya banyak berpusat di sekitar Taman Kota Laksamana, Taman Melaka Raya dan menguasai bangunan-bangunan bersejarah di Hearin Street dan Jalan Tun Tan Cheng Lock di sini.

Mengikut sejarah, masyarakat ini kebanyakannya berasal dari wilayah Hokkien, China dan mereka berhijrah ke Melaka 600 tahun dahulu ketika zaman Kesultanan Melayu Melaka dahulu yang terkenal sebagai pusat pertemuan pedagang Timur dan Barat.

Mereka datang ke negeri ini untuk berdagang dan mencari pekerjaan tetapi pada masa sama berkahwin dengan wanita Melayu tempatan di mana anak lelaki yang dilahirkan dipanggil Baba manakala anak perempuan disebut Nyonya.

Kaum Baba Nyonya ini juga amat popular dengan pelbagai masakan asam pedas dan kuih tradisional yang begitu sedap dan menarik di mana resipinya ada persamaan dengan masakan masyarakat Melayu seperti onde-onde, kuih apom balik, kuih koci, cendol dan tapai pulut.

Walaupun menggunakan bahasa Melayu dan bahasa Hokkien sebagai bahasa percakapan harian, mereka tetap berpegang kepada agama asal mereka iaitu Buddha di samping ada yang sudah memeluk Islam atau Kristian.

Antara dialog popular di kalangan Baba Nyonya ialah misalnya, masyarakat Melayu kata katil tetapi mengikut kata Baba Nyonya, katil dirujuk sebagai ranjang.

Pertuturan mereka juga bercampur bahasa Hokkien Melayu seperti ‘mana lu mau pergi, ini gua punya, mak mana, hai yaa hujan lebat, tak pi tutup jendela’.

Kaum Nyonya gemar berpakaian kebaya dan kain sarung yang merupakan pakaian tradisional nenek moyang mereka yang dikenali sebagai kebaya nyonya.

Di kalangan kaum Nyonya terdahulu juga gemar makan sirih dan sentil tembakau yang diselitkan pada mulut seperti yang diamalkan oleh wanita Melayu satu ketika dulu.

Begitu juga dengan majlis perkahwinan, ia campuran budaya Melayu dan Cina di mana di kalangan generasi lama, mereka meletakkan tepak sirih di atas katil pengantin dan apabila malam, jika pengantin perempuan tiada lagi dara maka tepak sirih tersebut akan diterbalikkan.

Seperti masyarakat Melayu lama, kaum peranakan khususnya generasi lama percaya kepada perubatan tradisional khususnya dukun dan pawang yang dipercayai mampu mengubatkan penyakit misteri atau menghalau hantu.

Dalam usaha mengekalkan adat budaya dan tradisi lama kaum peranakan, sebuah rumah lama milik kaum Baba Nyonya dijadikan muzium di Jalan Tun Tan Cheng Lock, Banda Hilir dan digelar sebagai Muzium Warisan Baba Nyonya.

Muzium itu yang ditubuhkan pada 1984 mempamerkan barangan pakaian Baba Nyonya, majlis perkahwinan, peralatan dapur dan barangan antik yang menggambarkan kehidupan harian masyarakat tersebut.

Para pengunjung yang melawat muzium itu akan disambut oleh kakitangan wanita yang berpakaian kebaya dan kain sarung dan disajikan dengan pameran perabot seperti kerusi, meja, almari malah reka bentuk rumah mengikut tukangan dari China.

Labels

About Me

My photo
Kuching, Sarawak, Malaysia